Et tu, Brute, det sa nog aldrig Ceasar

Och som i en magisk dröm involverande kompledighet och en fysiklärare med svagt immunförsvar, så har jag ledigt idag, helt utan skavanker. Funderade allvarligt på att inte ens klä på mej, så här dagen till ära, men det sket sej då jag kände för att köpa sushi.
Och på tal om sushi, riktiga japaner äter sushi (som egentligen bara är 100 år gammal, sushiidén) med händerna, och så rustik och kulturellt auntentisk som jag faktiskt är, så åt även jag mina avokado-nigiri med händerna. Tyvärr kliade det i mitt öga precis efteråt, så jag kliade mej. Och det slutade klia. Men wasabirester hamnade på minhornhinna istället. Och det sved, oh, vad det sved.
Schematisk bild av hur det såg ut. Legit.

Varför uttalas ps-ljus som ett s?
Ps-ord, som psykoanalys, psalm och psoriasis kommer alla ifrån grekiskan (I assume), och i det forna Grekland, där verkligen ALLA nya ord kom från, omkring 1000 fKr, hade inte tillgång till de latinska bokstäverna, som, eh, dök upp femhundra år senare, och grekerna hade såvitt forskarna vet inte tillgång till tidsresor, så de hade helknäppt grammatiskt system, där man tydligen hade tysta P. För det utalas ju, egentligen, soriasis, men det blev det inget av. Och plötsligt var de orden uppfunna. Och istället för att göra något åt saken och bli drastiska, har ingen haft ork.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0