Frågelådan!

Ja, okej, efter noga betänketid i typ en halv millisekund, så har jag kommit med ett nytt moment i denna blogg (Som, med guds hjälp inte ska bli ett lika stort fiasko som "Veckans Fetto") nämligen "Frågelådan", eller något sånt. Ni frågar, jag svarar. Idag har vi två frågor:

Vad är det för skillnad på amerikanska muffins och cupcakes?
Ah, en kulinarisk fråga!
Muffins har fisk i mitten, medan cupcakes har glasyr och strössel på toppen, och vildsvinsbacon på insidan.
Muffins uppfans i Frankrike av grönsakshandlaren Jeanne och är fortfarande uppskattad som toppklass delikatess; samtidigt anser italienarna, som uppfann cupcakes, att det är ett knappt acceptabelt näringsintag, bara värdig fångar och boskap.

Hur förstår man poesi?
Ah, men det är själva meningen med poesi; att gå på en hårfin linje vilken andra sida är total rappakalja och skitsnack.
Eller, för att säga det tydligare; En dikt antyder en mening, men du är aldrig riktigt säkert på vad den säger.
En dikt som du förstår helt är en hemsk dikt som inte når upp till poesins enda mål; att göra läsaren förvirrad.
Här är ett exempel på en helt okej dikt:
---
Jag tog bort de löven gamla löven från stuprännan
ner
ner
ner
ner
ner
kom din jobbansökan med posten idag?
---
Starkt visande, med massa olika sätt att tolka den på, men i slutändan helt omöjlig att förstå sej på.
För att visa motsatsen, här ar en skitdålig dikt:
---
Björn lånade mej hans linjal imorse
---
Vad gör denna dikt dålig? Avsaknaden av mysterium, spänningen av ovetandet, eller antivetande, eller "kunna utan kunskap". Vi tar en till dikt som exempel, en som du kanske känner igen. Mest troligt inte.
---
Jag drog min hand genom titt hår
mitt finger fastnade i en knut.
Jag tryckte lite
men knuten gick inte inte inte inte inte inte inte upp
---
Höll knuten, eller "löste" den sej? Fick poeten ut sin hand ur knuten, eller är den kvar där än idag? Dikten lämnar en massa valmöjligheter för olika alternativa universum öppna. "Inte" repeteras så många gånger att läsaren får ofattbart svårt att greppa hur "Gick Upp" ändras, vilket lämnar läsaren i en förvirring inte helt lång ifrån mentalt sammanbrott.
ASBRA JÄVLA DIKT

Puh, nu har jag fått skriva en hel massa, men, skicka in din fråga, så svarar antingen jag eller Fredrik på den. Mest troligt jag eftersom Fredrik inte har gjort ett inlägg på flera FUKKIN' månader, känns det som.
(Kom tillbaka Fredrik!)
<3

Kommentarer
Postat av: fredddddddddd

JAg vill säga FÖRLÅT för att jag inte funnits till för bloggen på sista tiden BÄTTRINGSVÄGEN är här ska skriva snart.

grymt bra inlägg JAKOB!!!!!!!!!!! PUSS

2010-03-15 @ 16:21:01
URL: http://fatpeople.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0