O Hai sailor.

Det bor en liten gubbe inom mej. En ful, vresig och alldeles fruktansvärt senil liten jävel som absolut inte tycker om att ha roligt och tälta och musik och öl (Öl är, btw, ingen höjdare. Men man plockar fickorna fulla med manlighetspoäng) och solsken.
Och det är tur det, att jag har den lilla mannen där i mitt huvud för utan honom hade jag fått krupp när jag tänker på att jag INTE ska till Piss och Löök, (Peace & Love) utan istället tillbringar tiden i ett arkiv och tjänar Para (Alby-iska för pengar).
Huff.
Åh, fy satan vad tråkigt Fredrik hade förra året, mitt lilla drägg <3

Hur firar man estnisk midsommar?
I Estland firar man misdommar på det enda sättet man firar överhuvudtaget någonting;
Med 4 ‰ etanol i blodomloppet, tjofräs. ( 2,3 ‰ om man är gravid eller ska köra).
Mindre viktigare delar i detta firande är eldar (lite som valborg fast värre, för nu är det ju varmt), blodsdop och allmän grisslakt, baconförtäring och bondigheter.
Sen vill esterna bada, när de blitt lite plakata, för vatten tycker esterna om.
FAKTA: Esterna är överhuvudtaget bar på skidor och cykling, men simning, det händer bara inte.
Så, iallafall, vid midsommar, och över hela sommaren tillochmed, dör det fler i drunkning i Estland än vad det gör i Sverige. En tradition.
Och så monumenten...
Estland gillar verkligen, nay, ÄLSKAR monument. Man har monument för allt. Krig, vinster, förluster, pizzabagare, kartläsare, kreatur och stenar. Ännu bättre blir det om statyn, eller vad det nu är står som ett monument för en oförrätt.

Esterna älskar även stenar. Hårt. Det engelska namnet för EstlandFestland, Estonia, var förut  bara Stone-ia.
Vi har en enorm passion för granit och geologiska ting.
Vi bor i det.
Vi sover på det.
Vi badar i det.
Vi tänker på det om dagarna och drömmer om det på nätterna.
Fan, vi äter det till frukost, med gnumjölk till.
Trots det är den högsta toppen i Estlant fjuttiga 300 meter över havet; kallas Stora Äggberget.
Estland bor man som i Familjen Flinta, fast utan dinosaurier (som en est utrotade, läs boken någon dag).
Gotta love dat plaze <3
PORR! för 1,2 miljoner människor. Om ni ursäktar mej skall jag avsluta resereportaget av Estland nu och ta mej en titt utanför för att sedan gnida mej mot en stenvägg.
Häjpårej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0