Skalman har problem med tvångstankar.

Veckans Fråga:
Varför heter Rubriks Kub inte Pythagoras Boll?

Ja, om vi ska börja någonstans, så är det ju faktiskt så att mannen som kom på Rubriks Kub inte hette Pythagoras. Pythagoras var en annan, gammal, gubbe som hade en brinnande passion för rätvinkliga trianglar. Ja, se grekerna.
Hursomhelst, mannen som kom på Rubriks Kub hette, Pål, och var islänning. Så varför Rubrik? Jo, han hade en fru som hette Rubrik, som var otroligt lätt uttråkad. Så, för att hålla henne i schack i åtminstonde ett par timmar medan han sprang ut på Reykjaviks gator och söp skallen av sej, byggde han denna kloss. Frun såg det som en chans, flydde till Kanada, och skaffade patent på kuben under hennes namn och blev den tidens Ingvar Kamprad. Pål bodde kvar i Reykjavik och startade ett semmelbageri.
Och angående boll/kub delen, ytterst få bollar är tredimensionella fyrkanter, och är dem det är det med stor säkerhet en kub.

Idag är Jakob ledig!
Tyvärr är det en massa kemi och spanska som måste göras.

Fredrik, jag är fan lite avundsjuk på din nya karriär inom yrkeslivet

Nu i helgen fick jag förresten en mörkläggningsgardin till mitt rum.
Jag har tjatat om det i flera år, för på somrarna när man sover där så väcks man alltid av att solen lyser igenom som om det vore zenit. Klockan 5.32. Jomenvisst, hur härligt som helst.
Å andra sidan är det bara veckor kvar tills vi har planerat att jag ska byta rum.
Vallas (släkten på min mors sida) har alltid varit kända för sin förmåga att planera.

Jag vet inte om jag har nämnt det här på bloggen någon gång, men jag spelar kontrabas, och det är en av mina stora passioner. För er som inte vet vad en kontrabas är, så kan jag säga.... Tänk er en fiol, i helt utflippade dimensioner, typ enånittio lång. En sån!
Hursomhaver, jag har gått och blivit helt överbaba på att spela på den.
Sex-eh!

Bitpop är grovt underskattat.

Adjö

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0